En av kvällarna under elmiamässan -09 satt jag och Micke “Json” och spånade om vi skulle prata med Göran och gå ihop och ordna en forumträff i Gränna till våren 2010…och så fick det bli. Under hela vintern och tidig vår höll vi via mail kontakt och la upp riktlinjer och planer inför, det som skulle visa sig bli, husvagnsforums hittills största medlemsträff.

Redan på onsdagskvällen begav vi oss hemifrån. Som de flesta som följer vår blog vet så slutar jag ofta 19:30, alltså kom vi inte iväg förrän det hade börjat skymma ute. Vi hade bestämt att träffa Peter och Anneli utanför Mjölby för att tillsammans åka de resterande milen till Gränna. De väntade tappert på oss medan vi i ösregn hankade oss fram över östgötaslätten. Efter kramkalas och överräckande av nykokt kaffe i Mjölby hackade vi i oss den sista sträckan. Då vi kom fram till campingen hade den så klart hunnit stänga men vi svängde in på den intilliggande, stora parkeringen och “fricampade” tillsammans med Json och hans familj samt ett tiotal andra ekipage som av någon anledning stod utanför grindarna. Vi hann knappt veva ner stödbenen innan värsta välkomstkommitéen rumlade ut från campingen. Härligt att se så många välbekanta fejs mitt i natten.

Många fler än vi hade bestämt att starta helgen en dag för tidigt så nästan hälften av alla deltagare var redan på plats då vi på torsdagsmorgonen intog vår plats efter en p-platsfrukost. Platserna hade tilldelats av campingvärden och vi hade fått en fin plats med sjöutsikt…fast sjöutsikten såg vi inte röken av förrän dagen efter eftersom det låg ett tjockt dimtäcke över Vättern hela torsdagen.  Dagen rullade på i sakta mak. Vi bekantade oss med omgivningen, hälsade på gamla och nya ansikten och drack en hel del öl. Kvällen avslutades rätt tidigt då dagen efter skulle bli hektisk.

På fredagen vaknade vi till något bättre väder. Det hängde fortfarande regn i luften men tjockan som vi hade varit insvepta i ett dygn hade börjat skingra sig. Efter frukost tog vi bilen den korta sträckan upp till Grännas mysiga “citykärna”. Vi var inbokade för visning på ett polkagriskokeri. En och en halv timme senare rullade vi åter mot campingen, nu med två påsar fulla med polkagrisstänger samt en nyskriven skadeanmälan på bilen då en av grännaborna var alldeles för backningsglad utan att vända på huvudet. Nästa inbokade aktivitet var ett remmalag ute på Visingsö och då vi var tvugna att passa en färjetid för att ta oss över Vättern kastade vi bara i oss lite grillad korv innan vi med raska steg gick den korta vägen ner till färjelägret. Efter en färjetur som tog ungefär en evighet så fick vi då hoppa upp på de långa vagnar som för häst skulle ta oss över halva ön. Även om själva resan inte bjöd på så många överraskningar så var det ändå en trevlig stund i ett stort sällskap av goda vänner. Turen gav många skratt i en vacker natur där den oförorenade luften ömsom luktade vårskog och hästprutt. Åter till campingen hann vi sitta ner och snacka någon timme innan det var dags att starta grillarna och duka upp långbord inne i servicehuset. Middag med många skål intogs sedan innan det var dags att gå bort till det jättestora partytält vi hade hyrt för träffen. Karaoke tog vid och vissa sjöng sämre än andra men skämdes inte för det. Då kontakten drogs ur karaokemaskinen avrundade vi kvällen/natten i Mattias (GLIDARN) och Bibbis långa Tabbert. Tack för Mojiton!

På lördagen valde vi att bara ta det lugnt fram till klockan 14. Då drog “femkampen” igång. En femkamp som var tänkt att hålla en nivå passande de barn som var med på träffen men både barn och vuxna gjorde sitt bästa för att vinna denna kamp som i slutänden vanns av Björn (Dalas man). Samtidigt med femkampen hölls det loppmarknad. En del fina saker bytte ägare och själv blev jag nöjd över att bli av med vår gamla servis samt den ensamma stackars pallen vi hade gömt under sängen då vi införskaffade nya. När lekandet var över grillade vi åter med våra campinggrannar (vi hade haft turen att hamnar nära både Lindblommarna, Diddarna och Peter och Annelie). Ytterligare en familj (Blomsan) slöt upp till vårt långbord i kvällssol och när disken var avklarad tågade vi sedan bort till partytältet för prisutdelning samt för att avrunda kvällen med karaokesång.

Söndagen blev som den brukar bli efter en forumträff. Folk bryter upp under hela dagen och campingen går från en kokande gryta till ett stilla lugn. Vi lämnade Gränna strax efter 13 och styrde mot norr. Efter ett långt stopp i Vadstena rullade vi sedan in på tomten hemma runt åtta på kvällen. Festen var slut för denna gång – nu ser vi fram emot att vara endast gäster på nästa års träff.

Så vad tyckte vi då om Grännastrandens camping? I det stora hela var det en bra camping. Platserna var inte särskilt stora men vi hade, som sagt, fått en rätt fin plats så utsikten uppvägde den lite trånga platsen. Vi stod nära det fräscha servicehuset (det fanns en äldre byggnad bakom men jag var aldrig inne i den) där badrummen var väl tilltagna med både dusch och toalett bakom låsbar dörr. I köksdelen fanns det en stor industridiskmaskin som jag vet att Majk (och typ hundra andra) använde sig av men jag som är lite larvig då det gäller baciller valde varje gång att diska för hand…och till detta var köksdelen i servicehuset helt värdelös. Alldeles för liten yta att diska på samt total avsaknad av spillkant så fötterna var minst lika blöta som händerna efter avslutat verk. I den del som var som ett allrum fanns det flera matbord (dessa drog vi ihop och gjorde långbord av om kvällarna) men det fanns även sköna fåtöljer och en stor tv-skärm. Ungarna älskade detta rum och tillbringade en hel del av tiden i detta sällskapsrum. Campingen har en äventyrsgolfbana men till min stora lycka hade denna inte öppnat för säsongen då vi var där. Även badplatsen låg öde under vårt besök men av vad jag har sett på bilder så används den flitigt på sommaren. Gissningsvis rensar de upp på stränderna innan badgästerna anländer för när vi var på besök såg det inte alls inbjudande ut. Campingen ligger på gångavstånd till Grännas stora turistgata med charmiga souvenir- och polkagrisbutiker i långa rader. Även närheten till färjelägret var tilltalande.

+ Det trevliga bemötandet från personalen

– Att det var ett högre pris att stå på elplats trots att man betalade för elkostnaden via mätare

Vi betalade 210:-/dygn exkl. el

En kommentar till “Grännastrandens camping (forumträff) 20-23/5-10”
  1. Krister skriver:

Hahaha!!
    Måste säga att det oftast är riktigt bra läsning era små berättelser ute från campingplatser. Ser att ni fick med er ETT riktigt bra foto från denna träff åxå…

Tackar för credsen Krister, ja ETT bra kort “fick” vi med oss … nåt du känner till kanske?