Efter jobbet på torsdagen hakade vi på vagnen och åkte ner till Max hamburgerrestaurang för att äta middag. Ja, nu brukar vi inte ta med oss husvagnen då vi äter skräpmat utan vi skulle självklart vidare efter att vi hade stillat våra magar. Vi hade inte bestämt till vilken camping vi skulle åka men valet stod mellan Bredsand, Djulö och Fiskeboda. Efter ett snabbt val i rondellen återstod bara Djulö och Fiskeboda och efter en snabb överläggning kom vi fram till att Fiskeboda skulle föräras ett besök av oss.

Vi kom iväg så pass sent att vi förstod att vi inte skulle hinna fram innan receptionen stängde för dagen. Jag ringde då upp dem och tjejen jag pratade med var mycket tillmötesgående och lovade att lägga ut några olika nycklar så vi kunde välja en plats vi gillade och checka in dagen efter. Vi fick välja på tre platser som alla var okey så vi ställde oss på första bästa. Vi backade in vagnen och var nöjda med lutningen och avståndet till de andra vagnarna, kopplade loss och flyttade undan bilen för att till grannarnas glädje sedan backa till bilen igen, koppla på och ställa vagnen så att dörren hamnade på rätt sida av tomten. Jag som var den som gav order om vagnens placering undrar än idag vem det var som hade flyttat och satt dörren på fel sida.

Vi fick allt på plats och hann med en promenad innan mörkret började falla. Campingen ligger på en halvö med vatten på tre sidor så nästan alla campingtomter har sjöutsikt. Vi stod så till att vi kunde se två av de tre sidorna. Härligt!
Det rådde ett hollänskt lugn över campingplatsen och det enda “oväsen” vi hörde var en av långliggarna som spelade dragspel. Långliggare var det rätt gott om och övriga ekipage var till stor del just holländare eller tyskar.

Dagen efter var det strålande solsken så vi gick ner till stranden för att bada. Det var en stor badplats med sandstrand, långgrunt men med rätt slajmig botten och en hel del algblomning. Vi plaskade i ett par timmar och åkte efter lunch in till Vingåker för att spana in den omtalade “Outlet:en”. Det visade sig att det som var mest intressant där var den ödla som gömde sig under en papperskorg utanför entrén. Fabriksförsäljningen passade inte alls oss. Vi lämnade Vingåker efter nån timme med varor inköpta till fullpris på Bolaget och en ny grilltändare.

Grilltändaren testade vi självklart samma kväll men innan dess hann vi både bada ytterligare en gång och duscha i de små men rena och avgiftsfria duschrummen. Diskrummet var också rent och fräscht men kanske inte av årets modell. För att inte bli dyngsur då jag spolade i diskvatten var jag tvungen att skruva av hela silen på kranen. Den gamla stilen på servicehuset var ändå till stor del charmig. Toalettbesöken blev t ex längre än beräknade för det fanns så många spännande meddelanden klottrade på timmerväggarna. Vissa av dem skrivna för över 10 år sen.

Lördagen förflöt i samma loja stil som fredagen. Vi gick en vända ner till båthamnen och tittade på trollsländorna och fiskarna. Vi badade för även om vädret inte längre var strålande så var det ändå varmt i vattnet. Fram till nu tyckte jag att detta var årets bästa campingplats……men det var då som den lilla husvagnen med den lilla familjen klämde sig in på den lilla platsen som hade åstadkommits av att vi stod med draget utåt och grannvagnen stod med draget, felaktigt inåt. Helt plötsligt stod jag och stirrade in i en husvagnsvägg. Till och med lågprishotell i Amerika har längre mellan sovrumsfönstret och grannhusets murade fasad.

Micke var uppe vid recepionen och beställde frukostbröd just då så jag begav mig också upp dit för att lite upprört höra efter vilken form av säkerhetsregler det fanns föreskrivna. 12-åringen (ja, han var kanske 17 då) i receptionen såg ut som en fågelholk då jag ifrågasatte hur de kunde klämma ihop vagnarna så. Hade den nykomna vagnen valt att slå upp ett förtält hade vår vagn stått inne i det. Killen i receptionen lovade att ta kontakt med någon ansvarig som kunde komma ner och titta efter. Han själv visste inget om någonting mer än vad chokladbollarna kostade och hur man hyrde ut minigolfklubbor. Nån ansvarig såg vi aldrig röken av och när vi gick och la oss för kvällen kunde vi nästan sträcka ut armen och stoppa om våra grannar.

Detta tråkiga avslut på en annars mycket trevlig weekend drog verkligen ner helhetsintrycket av campingplatsen. Ingen utsikt i världen är värd det om olyckan är framme då vagnarna står staplade på varandra, dessutom med dragen åt fel håll.

+ Charmig camping med många fina platser

– Ingen som ansvarade för campingen

SCR har satt två stjärnor på campingen