Om resan över Öresundsbron var påfrestande för mitt psyke, så frestade Stora Bältbron på mitt hjärta. Herreguuuuu, det är en av världens längsta hängbroar. Bilarna trotsar naturlagarna genom att köra 70 km/h, 70 meter ovan havet. Galet! Och det slutade inte där. För att ta sig till Jylland och Legoland, som var vårt mål, var man även tvungen att ta sig över Lilla Bältbron. Jag hade inte blivit förvånad om vi hade fått färdas i hiss den sista sträckan fram till Billund. Min andra passion här i livet. 😛

I alla fall kom vi fram till Billunds camping tidig eftermiddag. Vi fick en plats inne på en av de många “gårdar” de har. På vår gård rymdes det 6 vagnar. Då vi var på besök, under lågsäsong, var det  inte helt fullt men absolut liv och rörelse och en väldig omsättning på husbilar och husvagnar. När vi hade rangerat tog vi en promenad på området. Det fanns lite lekplatser, minigolfbana och något spelhus men då de flesta bor på Billund för att besöka Legoland eller Lalandia hela dagarna förstår man att de inte har lagt så stort krut på saker att roa barnfamiljer med. Servicehuset och restaurangen var däremot väldigt fräscha. Härligt när de investerar campingavgiften på campingen. Under vår promenad såg vi oss även omkring utanför campingens staket. Köpcentret intill påminde väldigt mycket om det vid Skara sommarland – samma arkitekt månne? Även om köpcentret inte föll oss helt i smaken fanns där en matvaruaffär som vi inhandlade lite middagsmat och andra förfriskningar i. Precis som förra gången vi handlade var alkoholhaltiga drycker billigare än godis. Tur att det inte var lördag. På kvällen åt vi middag under markisen och grillade sedan marshmallows tills vi stupade.

På måndagen gick vi på Legoland. Vi hade tänkt suga på den karamellen någon dag till då vädret skulle bli alldeles för vackert för karusellåkning, men ni som har barn vet hur det är när de har fått nys om något intressant. Det var bara att kavla upp ärmarna och knata bort till ingången – sommarens hittills varmaste dag. Det var, som sagt, lågsäsong. Ändå ringlade sig kön in till nöjesparken lång innan öppning, men när de väl slog upp portarna kom vi in snabbt och smidigt. Sedan avlöpte en lång dag med många roliga äventyr. Ett tips för andra besökare är att ta sig långt in i parken direkt. De flesta fastnar vid legobyggnaderna i början av parken (vi också) och får sedan köa och köa för attraktionerna som kommer längre in. Legobyggena kan man titta på, på sin väg ut ur parken. Attraktionerna stänger innan själva parken. Ett annat tips är att inte köpa det rabatthäfte för mat och dryck de lockar med. För det första visste inte restauranger och kiosker hur de skulle hantera dessa kuponger, för det andra hann man aldrig få i sig allt det som kupongerna erbjöd (även om vi verkligen gjorde ett tappert försök), för det tredje blev man rätt låst att äta det som kupongerna erbjöd. Ta hellre med egen matsäck och lägg sedan pengarna på läsk, öl och glass. Vi pratade, på väg ut ur parken, om att köpa ytterligare en dagsbiljett till dagen efter men efter överläggande kom vi fram till att vi var rätt nöjda. Legoland är jättefint och roligt men det är bara ytterligare en nöjespark bland många andra. Vi hade upplevt det vi eftersökte. På kvällen somnade vi alla ovaggat.

Dagen efter beslutade vi oss för att packa ner matsäck och badkläder och söka oss till kusten. Och som vi sökte. Vi åkte många mil längst öppna landskap och kom till slut fram till Esbjerg…som visade sig bara ha en skitig hamn och inte en endaste gyllengul sandstrand. Vi fortsatte vår resa söderut längst kusten men inte någonstans fanns det en allmän badplats vi kunde svalka oss vid. Till slut tröttnade vi på att leta och vände åter till Billund. Skulle vi gå på Lalandia istället? Nej, vi tyckte inte det skulle bli så roligt då bara en av pojkarna var simkunnig, istället uppsökte vi badhuset inne i Billund. Där tillbringade vi sedan hela eftermiddagen. Deras vattenrutschkana passade våra söner perfekt. De åkte varv efter varv efter varv medan jag och Majk badade bubbelpool och låg på varma hällar. Najs!
På kvällen packade vi ihop. Vi hade bestämt oss för att dra vidare tidigt nästa morgon.

+ Fräscha servicehus
+ Välordnat
+ Skön atmosfär
+ Bra platser med tydliga markeringar

– Trånga gator och platser
– Väldigt, väldigt nära flygplatsen

Jag minns inte vad vi betalade men jag tror det var runt 400:-/natt.