Äntligen sammanföll Mickes semesterdagar med en ledig helg för mig. Då jag gick av mitt pass mitt på fredagsdagen var vi inte sena iväg och bilen styrdes söderut men det var inte förrän vi kom till Askerund som vi bestämde vilken sida om Vättern vi skulle ta – den västra. Och det var inte förrän vi var i Karlsborg som vi beslutade vilken stad vi skulle välja – Hjo. Väl i Hjo stod det direkt klart att det var Hjo camping vi skulle checka in på. Det hade regnat länge i Hjo så campingtomterna var rätt sunkiga, berättade campingvärden, därför fick vi inspektera området innan vi valde plats. Vi hittade en fin hörntomt på lagom avstånd från servicebyggnaden och lekplatsen och som även hade lite, lite sjöutsikt.

Vi hade bokat “date”
med Carina och Stefan (husvagnsforumsvänner) till dagen efter så vi reserverade även tomten bakom oss genom att parkera vår bil där.

På lördagen promenerade vi den korta men otroligt vackra vägen in till stan. Vi gick en vända bland gamla hus och kullerstenar och vi åt lite glass innan vi återvände till campingen. Där roade vi oss med att slå vad om vilka anländande ekipage som skulle åka ut på leråkern strax intill och köra fast. Vi fick flina glatt vid ett antal tillfällen under dagen då campingvärden
kom med stora traktorn för att dra loss optimister med gegg upp till knäna
och flyglarna.

Till kvällen dök Carina och Stefan upp och till sällskap hade de regnet. Stefan och Micke var mycket tappra då de stod ute och grillade under vår nyinköpta markis trots att den visade sig vara värdelös vid regn. Kvällen fick vi avsluta inne i vår vagn. Mysigt!

På söndagen var det marknad inne i Hjo. Vi promenerade åter längs strandpromenaden in till stan och shoppade lite småsaker i stånden. Vi åt även lunchbuffé på stan innan vi återgick till att slappa på campingen.

Vädret var väldigt upp och ner under vår vistelse på Hjo camping så det blev aldrig tal om att bada. Det tyckte vi iofs var skönt för badplatsen var inte alls inbjudande för oss
med små barn. En pontonliknande brygga var allt som erbjöds att bada vid. Istället nyttjade vi de fria duscharna vilka var nedslitna och trista men som fyllde sitt syfte helt okey. Campingen i stort var fin med sina öppna ytor som var indelade i olika områden men de många tomma platserna
gjorde vår del av campingen rätt ödslig. Hade det inte varit för att närheten till stan, och konserterna där som ekade bort till campingen kvällstid vilket för mig ger hög trivselfaktor, så hade jag dissat denna camping totalt. Sällskapet var det som höll mig kvar!

+ Stora och lättparkerade tomter

– Vår markis var det absolut största minuset under vår vistelse i Hjo

SCR har satt fyra stjärnor på campingen

Vi betalade 195:-/natt inkl. el (fria duschar)

Fina gamla hus. Utsikt över Vättern från husvagnsdörren.