Premiärtur!
Vi hade bestämt att nya vagnen skulle testas för första gången under påskhelgen. Då vi började vårt planerande var det Herrfallets camping i Arboga som stod högst på listan då den både har öppet denna tid på året samt ligger nära. En vecka innan avfärd ringde jag till Herrfallet för att kontrollera öppettider och platstillgång. Jo, campingen var öppen men det låg bara långliggare där och receptionen var inte bemannad utan en av långliggarna kunde lotsa oss på plats – om de var där då vi dök upp. Plötsligt kändes det inte alls lockande att ligga en hel helg på en camping som var i det närmaste död. Tankar på att åka någon annanstans började gro.

Vi hade på forumet noterat att det skulle vara en träff i Lidköping. Då jag föreslog för Majk att vi kunde åka ner och överraska dem tyckte han genast att idéen lät rolig. Det blev i och för sig en längre bit att åka men istället skulle vi hamna på en camping och i en stad vi aldrig hade besökt. Då väderprognosen dessutom lovade mycket solsken längre söderut bestämde vi oss. På måndagen ringde Majk ner till Lidköping och bokade in oss på en av de två sista platserna de hade – det bådade gott om man som vi ville åka till en plats med lite liv och rörelse.

Jag hade turen att vara ledig från skärtorsdag till annandag påsk vilket gjorde att jag hade packat vagnen klart då Majk kom från jobbet på torsdagen. Han lyckades sluta lite tidigare så vi gled in bland raderna av husvagnar och husbilar på Krono campingen strax före klockan 20. En och annan förvånad min fick vi oss till livs då vi tog ett extravarv bland forummedlemmarna som redan var på plats. Vi rangerade lite snabbt och grillade sedan korv innan vi slöt upp till gänget och avslutade kvällen inne i “Viper77” och Lottas förtält bland nya och gamla välbekanta ansikten.

Första natten i vagnen passerade och vi sov kungligt. För visst sover Kungen med fönstret öppet för att det är så varmt och det är lååångt att gå till termostaten? Och visst faller det väl även småprinsar från ovan ner i Kungens säng under natten? Hur som helst var det gott att krypa ner i en färdigbäddad säng på en skön madrass som saknade skarvar. På grund av värmen höll jag mig även på min kant under hela natten – till Majks stora glädje.
Efter frukost släntrade vi bort mot receptionen och den stora Knallemarknad de smäller upp där varje långfredag. Vi gick en lång stund bland stånd med olika krims krams och kunde så klart inte motstå att köpa sånt vi varken hade saknat eller skulle behöva. Tivolit de hade ställt upp på parkeringen utanför campingen ignorerade vi däremot. Istället tog vi med oss öl och stolar och slöt upp med forumgänget. Även denna kväll avslutades i goda vänners lag.

Lördag och påskafton, och vi tog sovmorgon. Efter en sen frukost och lite lapande av sol åkte vi in till “stan” för att se hur Lidköping ser ut på nära håll. En söt liten stad som vi tog oss igenom rätt raskt. Vi hade planer på att åka ut och titta på Läckö slott men då vi insåg att det var 2 mil dit lockade solstolarna utanför vagnen mer och vi återvände till campingen. Medan barnen roade sig på lekplatsen en bit bort (vi hade fått en plats längst bort, längst ner, längst ifrån) startade vi grillen och åt sedan en kombinerad lunch och middag. När vi hade nyttjat de fina och fria duscharna samt diskat på den utomhus liggande diskplatsen gjorde vi som kvällarna innan. En stol, en öl, ett långbord och ett gott sällskap.

Även påskdagen bjöd på solsken. Vid flera tillfällen glömde man bort att det faktiskt bara var mitten av april. Det var så klart inte högsommarväder men tydligen varmt nog för ungar att bada i Vänern. Inte våra ungar då, utan dem roade vi istället med minigolf. En jättefin bana så långt från de vanliga rektangelbanorna från 80-talet som det bara går att komma. Nu är inte minigolf min passion i livet så jag höll istället i kamerna, hunden och snacket över staketet. Majk spöade skiten ur alla tre barnen. Moget Majk, moget!
Sista natten med gänget avslutades så klart med en forumring. Alla kvällar patrullerade campingvärden och “vakten” i sin lilla golfbil. Mycket tryggt och skönt att de höll koll och visade sig på området.

Annadagen tänkte vi också ta i lugnt mak. Utcheckningen behövde inte ske förrän klockan 15 men då campingen tömdes på ekipage efter ekipage kändes vemodet allt för stort så även vi packade ihop, krokade på och vinkade hejdå till våra vänner. Efter ett trevligt matstopp i Hova for vi raka vägen hem. Det här var alltså första turen med nya vagnen men absolut inte sista. Vissa av er ser vi på Läppe i maj – andra av er ser vi ännu tidigare. Termosen är åter på drift!

+ Mycket fräscht och välstädat. Gott bemötande i receptionen. Centralantenn till utlåning.

– Vår plats var värdelös men vi var ändå glada att det faktiskt fanns en plats att tillgå så sent som vi bokade. Att de hyrde ut en trampcykel till vår sexåring som på eget bevåg hade länsat sin plånbok för ändamålet.

SCR har satt fem stjärnor på campingen

Vi betalade 1010:- inkl. el för hela påskhelgen.

Bilderna är klickabara som vanligt

Glada Husvagnsforumsvänner

2 Kommentarer till “Kronocamping Lidköping 9-13/4-09”
  1. Verkar som ni haft en bra helg! Det hade vi oxå här hemma. Solen lyste och värmen var uppåt 18-19 grader. Helt gudomligt skönt!

2. Inget fel på den snygga filten. IFK GÖteborg är bäst!!

Trevliga bilder! Gå in på sida så hittar du fler.