Som för så många andra var detta campingbesök inte direkt campingrelaterat utan vi campade för att ha någonstans att bo då vi besökte Kolmården – och precis så blev det. Vi rullade in på campingen sent på fredagskvällen. Campingvärdarna hade redan lämnat “bygget” men lagt ut en elnyckel åt oss så vi letade fram platsen och rangerade helt på egen hand. Allt vi hann med denna kväll var att glo rakt in i vår danska grannes vagn. Vagnarna stod inte onormalt tätt men otroligt på raka led så om de i vagnen intill duckade kunde man se genom fönstrena flera vagnar bort.

Morgonen därpå laddade vi i oss frukost och sedan mötte vi upp det stora gäng vi skulle besöka Kolmårdens djurpark tillsammans med. Eftersom vädret var lite si och så valde vi att åka genom safaridelen direkt på förmiddagen. Detta visade sig vara ett klokt beslut då alla djur var vakna och alerta, så vi fick både beskåda slagsmål mellan vargar och björnar samt få bilens lack polerad av lejonpäls. När dagen började närma sig lunch hade det spruckit upp och det enda som påminde oss om att vi var vid Bråvikens strand i början av maj var den iskalla vind som hela tiden kröp innanför kläderna. Efter flera kilometer inne på parken, svindyr och oaptitlig lunchhamburgare samt en sprudlande delfinshow begav vi oss vid stängningstid åter till campingen. Vi var en stor grupp av barn och vuxna som klämde oss in i vår husvagn för att avnjuta en grillad middag. Då vårt sällskap hade återvänt till sina hotellrum gick jag och Majk en liten promenad på området men så här under lågsäsong fanns det inte mycket att se. Rätt tidigt stöp vi alla i säng för dagen efter väntade ännu en dag på kuperat område.

På söndagsmorgonen avtalade vi med campingvärden att vår vagn skulle få stå kvar under dagen. Det var, som sagt, lågsäsong och han förväntade sig inte någon anstormning av ekipage under dagen. Vi spenderade sedan ytterligare en dag på Kolmården. Minsta lilla skrymsle hanns med och allt fick ta den tid det tog. När djurparken stängde för dagen tog vi farväl av våra vänner ute på den ödsliga parkeringen och sedan åkte vi tillbaks till campingen för att skrapa ihop resterna av vår ostädade vagn. Någon avkopplande stund hann vi inte med nu heller utan nu fick vi sätta högsta fart för att hinna checka ut innan campingen stängde för dagen. Alla saker östes in och vi lämnade Kolmårdens camping på rekordtid.

+ Jag kan inte komma på några plus på campingen. Jag upplevde den död och tråkig, dessutom låg den rätt långt från Kolmården. Promenadavstånd hade uppskattats. Jo, ett plus för att vatten och avlopp fanns på många ställen vilket gjorde att alla hade nära.

– Nycklarna till servicehuset passade bara i den bakre dörren så det blev väldigt långt att gå. “Disken” låg också på baksidan vilket gjorde att man kånkade korgen långt.

SCR har satt fyra stjärnor på campingen.

Jag minns inte vad vi betalade då vi köpte ett färdigt paket rätt långt i förväg. Någonstans strax under 3000:- för 2 vuxna, 2 barn samt en tonåring.

En kommentar till “Kolmården 8-10/5-09”
  1. Jag har bott på den campingen en gång men då i en hyrd stuga så vi gick aldrig runt och “provade på campingen” förövrigt – dessutom hällregnade det på kvällen då vi skulle grilla. Då var det skönt att vara kvinna. 🙂

Det var väl lite som vi sa också, man bor kanske inte på Kolmårdens Camping för att det är en mysig camping utan är väl mer ett övernattningsalternativ för besökare till Kolmårdens Djurpark.