Det är fortfarande mycket kvar av sommaren men ändå har mina tankar under de senaste veckorna kretsat kring vintercamping. Detta var en av anledningarna till att vi bokade plats på Ånnaboda camping denna helg. Ånnaboda ligger ett par mil utanför Örebro och Örebro ligger en timmes bilresa från Eskilstuna – för oss passar detta perfekt då avståndet till campingen är det som just nu är viktigast. Skidbackar, After ski och Bamseklubbar klarar vi oss utan, vi vill bara ha lite lugnt och skönt samt viss chans till en vit vinter.

Vi checkar in strax före 21 och campingvärden cyklar före oss för att peka ut vår plats. Det är en rätt stor plats men då det ligger ett trallgolv på platsen blir det ändå lite trixande för att få vagnen på plats. Jag försöker, som vanligt, lotsa Majk genom rangeringen men campingvärden pekar och vinkar en hel del så jag kliver åt sidan och låter Majk irritera sig på honom istället för på mig. Jag kliver inte in förrän campingvärden kläcker ur sig den briljanta idéen att han ska dra vår tunga boggievagn i sidled för att få den rakt uppställd. När han tar tag i rangerhandtaget och sliter till fräser jag ifrån ”Du kommer aldrig att kunna flytta vagnen, däremot kommer Du dra loss handtagen”. Ett par minuter senare har Majk fått vagnen på plats och vi tackar campingvärden för hans hjälp (?) och hälsar istället på killen som har klivit ut ur Hobbyn mitt emot oss. Han har, så klart, känt igen oss (alla känner apan) och vi känner ju faktiskt igen honom också. Det visar sig att vi har fått platsen intill P3 från Husvagnsforum och vi snackar sedan bort lite tid med honom innan det är dags att skicka småkillarna i säng.

På lördagen tittade vi oss omkring på området. Ånnaboda är en rätt stor camping men för att ha så många platser och så många vagnar var det väldigt stillsamt. Nog för att det är en CC-camping och de har rykte om sig att vara ”pensionärscampingar” men så här stilla brukar det väl ändå inte vara? Efter rundvandringen på campingen plockade vi fram våra cyklar och gav oss ut på en cykeltur runt sjön. Ånnabodasjön är liten men jättefin och kring hela sjön finns en asfalterad promenadväg så vi trampade på och hänfördes av den mysiga miljön samt saft och kakor. Åter till vagnen så drogs vi med i stillsamheten och satt resten av eftermiddagen i solen och drack öl och läste böcker.

Även söndagen avlöpte i stillsamhet. Vi diskade några gånger i det lilla servicehuset som vi stod närmast och vi duschade i samma gamla servicehus. På området finns tre servicehus och vi hade alltså hamnat vid det minsta och äldsta men även om det var gammalt och rätt omodernt så var det rent och duschutrymmena var väl tilltagna. Under dagen hann vi med ytterligare en cykeltur kring sjön. Vi stannade till och besvarade alla de djur- och naturfrågor kommunen hade satt upp längst promenadstråket och vi plockade även en burk full med blåbär. När barnen lite senare blev rastlösa tog vi en promenad upp till Kilsbergens konferensanläggning varifrån en trollstig hade sin start. Trollstigen var inte helt välunderhållen men den var tillräckligt underhållen för att underhålla oss en stund. Under söndagseftermiddagen började campingen tömmas på gäster och den camping som fram till nu hade varit lugn blev nu stendöd.

På måndagen åkte vi in till Örebro och Mariebergs köpcentrum. Både mat och rea-kläder inhandlades och då dessa sysslor mer roade oss vuxna än barnen så lovade vi att vi dagen efter skulle göra lite mer barnvänliga saker. Framåt kvällen hade vi funderat klart på det här med vintercamping och vi pallrade oss iväg till receptionen för att höra om det fanns några intressanta platser kvar inför vintersäsongen. Vi fick en karta med ett 20-tal platser att välja på och då vi gillar att se människor omkring oss och gärna har nära till servicehusen valde vi till slut ut en plats mitt i campingen precis intill lekplatsen och det största servicehuset. När beslutet var taget och vi hade bokat upp oss för platsen så kändes det jättebra. Vi skålade över att åter vara tillbaks i vintercampandet som vi förra vintern saknade så.

Tisdagen hade vi, som sagt, lovat att ägna åt barnen så efter frukost åkte vi åter igen ner till Örebro. Resan dit går både snabbt och smidigt och det känns jättebra att ha en så stor, för oss outforskad, stad så nära inpå. Blaskiga höstdagar kan vi roa oss med mycket annat än att vänta på snö. Denna dag började i Karlslund med ett besök på Tekniska kvarnen. Ett Tom Tits i miniatyr där barnen fick pillra och prova på både det som stod still och det som rörde sig. Efter detta hade vi planerat in ett glassbesök i Svampen men då vi kom fram dit och det visade sig att man måste åka upp i svampjäveln för att kunna fika så backade jag och småkillarna ur. Vi avskyr alla tre höga höjder och jag är dessutom hysteriskt rädd för att åka hiss. Majk muttrade surt men vad är väl en tur upp i ett vattentorn i jämförelse med att åka bil med en nu hungrig familj. Nästa smarta idé var att luncha i Wadköping. Vi hann promenera där en stund innan vi insåg att utbudet av barnvänliga restauranger var väldigt begränsat. Vi lämnade Kronblom och Hjalmar och smet istället in på en pizzeria för att stilla vår hunger. Mätta och belåtna åkte vi sedan vidare på vår tur runt Örebro. Gustavsviks camping var nästa mål. Vi ville se om den var så fin som priset anger och visst var campingen stor och ståtlig men efter allt regnande var de flesta platser uppkörda geggfält och vi avundades inte besökarna där för något annat än att det faktiskt fanns människor på denna camping. Eftersom vi nu hade betalat för att besöka Örebro under ett halvår hittade vi inte på något mer där denna dag – lite vill vi spara inför höst och vinter.

Onsdagen kom och med den slutet på min ledighet så denna dag ägnade vi åt att plocka ihop våra pinaler igen. När vi rullade ut från Ånnaboda vinkade vi glatt. Vi ses snart igen!

+ Campingvärden Jimmy som tog hand om oss från söndagen

– Den buttre campingvärden som inte tog hand om oss före söndagen

SCR har satt 3 stjärnor på campingen
Vi betalade 150:-/dygnet inkl. el men exkl. dusch
Ånnaboda Familjecamping
Lat: N 59º 20′ 17.89″
Long: E 14º 56′ 40.43″

2 Kommentarer till “Ånnaboda familjecamping (CC) 24-29/7-09”
  1. Vintersäsong i Ånnaboda!
    Så bra, för där fick vi ett resmål att åka till i vinter…akta er! *S*

Det där tar jag som ett löfte Peter, bäst för dig att du infriar det nu. Du hade ju varit där innan så du kan ju inte skylla på att du inte hittar.
    //Majk

2. Vad skoj med en ny vintersäsong för er! Även vi har kikat lite på Ånnaboda men än så länge lockar skidorna och rejäl vinter alldeles för mycket för att bara ge sig till tåls att sukta efter vinter och backarna 🙂 Kanske vi gör ändå vem vet 🙂

Ja vi ser verkligen framemot att vintercampa i år, förra vintern hemma med vagnen på gården var hemskt trist. Jo det är klart är man ute efter riktiga backar kanske Ånnaboda inte är riktigt rätt även om dom har en backe och faktiskt haft riktigt mycket snö trots sitt sydliga läge.