Tack och hej, vi kommer tillbakaSmåkillarna har i ett par års tid tjatat om att åka till Sommarland men vi har varit stenhårda och sagt att inte förrän ni är minst 120 cm långa. I år uppfyllde de längdkravet och vi kom inte längre undan en tur ner till Skara. Jag slutade jobba 19:30 och efter att ha räknat kassorna, larmat på och kört så fort Micran klarade av var jag hemma till tjugo i åtta. Majk hade packat och fixat så tio minuter senare var vi på rull. 24 mil av E20 låg nu framför oss och vår dead line var klockan 23:00 då Sommarlands camping stänger för natten. 22:55 rullar vi in framför receptionen och efter att ha fått en plats tilldelad smög vi oss fram på den sovandeVi skippade bussparkeringen med sprängsten som underlag mot skön gräsmatta campingen. För att vi så snabbt och smidigt som möjligt skulle komma på plats hade vi valt en “bussplats” vilken skulle vara större än de vanliga tomterna men det visade sig att dessa låg på en tråkig grusplan. På eget bevåg smög vi över tomtgränsen och ställde istället upp på en “vanlig” plats och det var med nöd och näppe vi fick plats. En meter längre vagn och vi hade stått på gatan…men tänk vad många ekipage de får plats med under högsäsong.
Plats 883 fick vi, utmärkt med en stjärna på kartanSmåkillarna sov sedan länge så Majk bar bara in dem till sängarna medan jag dukade fram lite kvällsmackor. Vi fikade och innan vi la oss lade vi fram de olika broschyrerna vi hade fått. Vi gissade att killarna som vanligt skulle gå upp innan oss och se dessa, och då vi hade hållit hemligt vart vi var på väg väntade vi oss ett ståhej på morgonen.

Mycket riktigt så väcktes vi av “VI ÄR PÅ SOMMARLAND!” Efter ett kramkalas i sängen med tjatter om alla olika attraktioner så åt vi frukost och promenerade sedan ner till campingens egna Gäller att hålla tungan rätt i munnenentré till slaget 10. Sedan följde en lång, solig och innehållsrik dag. Vi började lite lätt i motordelen av Sommarland för att sedan gå över på tivolidelen och sedan avsluta i baddelen. Sommarland är verkligen perfekt uppdelat och vi var glada över att vi hade inväntat 120 cm, för även om det finns mycket att göra för de som är kortare så finns det verkligen mängder av grejer att göra då man är över 1,2 m. Något annat som är perfekt med Sommarland är att även om det är otroligt mycket människor där så är det ändå rätt gott om plats. Det var bara vid baddelen det var trångt och lite köigt men med tanke på att det var det bästa vädret på länge var det förståeligt att folk gick man ur huse och passade på att njuta av sommarens sista suck. Och när jag nu skriver om perfekt så måste jag även lovorda Sommarland för att de har överkomliga priser i restaurangerna…även om just vi hade valt att ta med picknick denna gång (det finns grillmöjlighet inne på området) så sparar jag det i minnet ifall vi återkommer ett annat år. Eftersom kvällen innan hade blivit sen rundade vi av vårt parkbesök strax efter 16. Detta visade sig vara ett smart drag då vi, tillbaka på campingen, fick hela servicehuset för oss själva. Vi hann både duscha i de fräscha duscharna (som iofs stod öppna på rad), äta middag och diska på de utomhus liggande diskplatserna innan campingen åter fylldes med barnskrik, grillrök och köer. Medan barnen sedan lekte med nyvunna vänner tog Majk och jag en promenad runt campingen. Sommarlands En av många lekplatsercamping är inte Sveriges största men den tillhör nog i alla fall en av de större. Själva campingen ligger fint inbäddad i grönska, har många fräscha servicehus, stora gräsplaner, flera lekplatser och framförallt ett levande receptionsområde med både restaurang, affär, storbilds-tv, minigolf och tombolas. Precis sånt som jag älskar med en campingplats. När barnen hade somnat för natten tittade jag och Majk på film tills vi insåg att vi var precis lika slut som småttingarna och att en ny lång dag hägrade.

Vi hade redan på lördagen beslutat att gå upp klockan 8 för att packa ihop vårt “läger” och rulla ner till Sommarlands stora parkering. Vi hade köpt ett 2-dagarspass med två campingnätter och två inträden till Sommarland och då utcheckningen var satt till senast klockan 12 på söndagen bestämde vi att ta med oss vagnen direkt istället för att avbryta dagen i parken för att checka ut. Så vi packade snabbt ihop de saker vi hade hunnit dra fram på lördagen, vilket gick rätt snabbt då vi hade tillbringat lite tid i och vid vagnen. När vi som första husvagn på huvudparkeringen (det stod redan Varje killes dröm, stor sandhög och en grävmaskinen husbil där) hade valt ut en parkeringsplats så lagade vi och åt en stadig frukost medan parkeringen fylldes av bilar och förväntansfulla barn och vuxna. Även denna dag hängde vi på låset och var inne i parken från start. Ungarna fick helt fria händer och bestämde vad vi skulle göra. Vi åkte karuseller och “bergbanor” som jag aldrig trodde de skulle våga, vi badade och plaskade och hejade på Majk då han åkte ett par åk i Fritt Fall och sedan tävlades det hårt i olika motorfordon med utrop som “plattan i mattan” och “jag lät honom vinna”. Vi avslutade sedan vår helg på Sommarland med att se en stuntshow med höga dyk, stänkande vatten, eld och smällare. När vi lämnade Sommarlands parkering hade klockan passerat 19 och förutom ett middagsstopp i Laxå (där finns ett Big Burger – Europas skitigaste Big Burger) så sträckåkte vi hem. Helt slut efter en intensiv helg stupade vi strax efter 24 i säng.

+ Var öppet till 23:00
+ Väldigt trevlig personal på campingen
+ Närheten till Sommarland

– Dåligt skyltat till campingen från E20, som tur var visste Eva att den låg bredvid Sommarland
– Lumpenduscharna, draperi hade ju varit trevligt

Vi betalade 1695:- för två nätter på campingen och inträdet till Sommarland två dagar
Skara Sommarlands Camping
Lat N 58° 24′ 40″
Lon E 13° 33′ 17″

Filmen är som vanligt filmad med en skakig iPhone och visar receptionsområdet med golfbana, pizzeria etc.

3 Kommentarer till “Skara Sommarland 7-9/8-09”
  1. Även vi var supernöjda med vårt besök på Skara Sommarland förra året, vi trivdes bra och hade riktigt skoj hela familjen. Vi förlängde faktisk vårt besök med en natt och dag till 🙂

Det hade vi också gärna gjort om det nu inte var för att Eva var tvungen att återvända till verkligheten igen (jobbet). Men Skara står väl kvar får vi hoppas och vi kommer garanterat tillbaka.
    //Majk

2. Ser ut som ni haft en jättetrevlig helg!
    Nästa helgtur hoppas jag att vi kan följa med på…fast det är ju inte långt till Mantorp! 🙂

Hälsa alla!

Jo tack vi hade en super helg. Nästa helgtur, ska ni med till Strandstuviken utanför Nyköping? 😉
    //Majk

3. Nyanders skriver:

Jag garanterar att ni kommer att åka dit fler gånger. Jag har varit där ett antal gånger med båda mina “barnkullar”, senast förra året på CC’s barnträff. Det där med badandet och åkandet i vattenrutschbanor är ju fortfarande lika roligt fast man numera är 50+, i år blev det en heldag med ungarna på Pite Havsbads äventyrsbad… 🙂

Ha det bra och må campingsolen lysa över er.