KABE Royal 780BGXL 2007

Vi hade varit ute och campat strax söder om Södertälje, närmare bestämt Farstanäs Camping. På söndagen packade vi i vanlig ordning ihop och begav oss hemåt. Efter drygt 30 minuter parkerar vi Gurra utanför Caravanhallen i Södertälje.
Vi började ute på gården att kika lite på deras begagnatlager och ganska snart hittade Eva nåt hon gillade för hon hojtade över hela gården efter mig. Pallrade mig bort till en KABE Royal 780BGXL 2007:a som verkade vara i fint skick och efter en kort stund, ja en alldeles för kort stund utbrister Eva att hon vill ha den. :-/
Aha, ummm det var inte så konstigt eftersom vagnen var i bra skick och vi har kikat på just denna planlösningen sedan ett par goda vänner till oss hade en liknande vagn och visst skulle den passa oss som handsken om man ska vara ärlig. Och vi hade ju kvällen innan börjat konstatera att vi håller på att växa ur Gurra, sängarna är lite för trånga, ungarna har ingen egen hörna att sitta och rita, spela osv i lugn och ro utan vi slåss alltid om platserna runt matbordet.
Och simsalabim stod Oskar Lindgren i dörrhålet och undrade om vi ville ha hjälp? Nej fick jag snabbt ur mig och drog igen dörren. Men snälla Eva, titta på den där stora lappen som hänger i fönstret … prislappen! Aja vi öppnade dörren och lät den gode Oskar få en chans, man kan ju alltid höra efter i alla fall hur mycket det blir osv.
Hipp som hopp så satt vi inne på hans kontor och nickade instämsamt till allt han sa, ja ja ja ja …. åh jisses vad har vi gjort? Har vi just sålt Gurra och köpt en 780?! Det var en ganska tyst hemresa dom resterande 8 milen från Södertälje där vi stundvis hävde ur oss det ena argument för att en affär verkligen var “nödvändig” lite likt två norrlänningar som sitter och “diskuterar” jo! Ummm! osv.
Nu var det ju endast en och halv vecka kvar till midsommar när vi ska ut med goda vänner och campa och vi vill absolut ha vagnen innan detta, och veckan efter midsommar är det dags för semester så grundplåten för affären blev att leverera vagnen inom 4 dagar och det funkade det var ju en del saker som skulle åtgärdas på den innan leverans.
Så veckan innan midsommar var det dags att hämta vår nya lilla bäbis och det var ju lite dämpat, vi har trivts väldigt bra med Gurra och vi har ju en massa fina minnen. Vi har ägnat dom sista dagarna med att tvätta och plocka ur honom för han måste ju vara fin inför sitt nya hem.
När vi svänger in på Caravanhallens bakgård ser vi majestätiska KABEn stå där och blänka men ser direkt att en av punkterna jag tog upp inte var åtgärdade men slår snabbt bort det att det är lätt att missa och det var ju tight schema för dom. Jag kan fixa detta själv hemma och vi kilar vidare in i deras butik där vi får till svar att Oskar är inte där trots att vi stämt träff 15.00 vi lufsar omkring en del i butiken och drygt 30 minuter senare dyker han upp. Vi går ut till vagnen och jag påpekar missen och vi bestämmer att jag fixar detta själv hemma och han frågar om vi behöver en genomgång av vagnen men vi avböjer. Har ju jobbat med dessa vagnar en hel del så känner att det är onödig tid. Efter diverse pappersexercis inne på hans kontor är vi på väg hem och vagnen känns inte alls bra på vägen, den kränger och är väldigt orolig efter bilen, visst det är en större vagn men ändå. Ett snabbt stopp på en mack visar det sig snart att det saknas drygt ett kilo i varje däck samt att en del lampor på vagnen inte lyser som dom ska …. hummmmm. Ha vi fortsätter hemåt och väl hemma när vi börjar tvätta vagnen in och utvändigt upptäcker vi att det saknas en hel del jobb som skulle gjorts på den. Egentligen skulle vi väl åkt tillbaka med vagnen men tiden fanns inte riktigt för att få den stående ytterligare ett par dagar så vi bestämmer oss för att fixa sakerna själva.
Listan blev lång med saker man skulle kunnat förvänta sig skulle varit gjorda och vi påtalar detta på telefonen för Oskar som tycker att ja det var ju trist att det är inte gjort och det visar sig att det är en ny kille som ska ha gjort vår vagn …. jag ifrågasätter om han ens varit inne i vagnen ens för det är så dåligt att det liknar ingenting. 2 dagar senare har jag gjort i ordning alla punkterna på min lista och Eva har städat ur den för den var så skitig att jag tror inte att förra ägarna städat den en gång ens på sina år som ägare.
När jag påtalar detta för Oskar vid ett par tillfällen så får vi till svar att det kikar vi på till hösten när det är dags för service. Jag försöker senare få tag på Oskar både mailledes och via telefon och tycker att han kan åtminstone erbjuda oss en gratis service samt en vintermarkis som plåster på såren för deras sjabbel men har än idag inte fått något svar av honom.
Hursom, nu lägger vi detta bakom oss och ska njuta av sommaren i vår nya vagn. 🙂

 

Lämna en kommentar